Translate

tirsdag 8. juli 2014

ØSTERS

Utgravinger fra steinalderbosettinger blant kystfolk i Norge, avdekker mengder med østerssskall.Det var vanlig spise for våre forfedre, og jeg synes det er den ultimate forrett en sommerkveld - ikke at jeg tråler havbunnen utenfor Grimstad på jakt selv, jeg bestiller på fiskebrygga. Lokale forekomster av østers finnes langs hele kysten. Dessverre kan de ville eksemplarene være vanskelig å åpne. en gang hentet broren min en hel bærepose full, men de var så vanskelige å få has på, at brorparten havnet i en gryte og ble dampet.


Her har jeg laget 3 "tilbehør". Selv synes jeg sitronbåter er best, for den understreker østerssmaken og maskerer ikke noe smak. Til venstre på bildet, er det en dip basert på 1 finhakket tomat, 1 finhakket sjalottløk, noen dråper valnøttolje, litt salt og revet limeskall. I midten er det hvitvinsedikk med hakket rødløk (som er forvellet i vann for å bli mildere) og med finhakket persille.

Østers inneholder mye fri glutamat og brukes rå, gratinert, grillet og er også hovedingrediensen i østerssaus, (innkokte østers) som følge til den berømte kinesiske retten, Biff med brokkoli og østerssaus. For et par år siden laget jeg det hjemme, og den var himmelsk god, mye bedre enn den sausen vi får kjøpt i butikken.

Nam, nam

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar