Translate

torsdag 31. juli 2014

Pølse med rekesalat - surf 'n turf


pølser med rekesalat - god umamikombo

Det var først da jeg begynte å interessere meg for umami at jeg første gang våget å smake på wienerpølse med rekesalat. Der og da angret jeg på at jeg ikke hadde forsøkt det før, for det er en kjempegod kombinasjon. Nå står denne retten på menyen i alle fall en gang i måneden. Her får vi synergisk umami fra inosinat ireker og også inosinat og fri glutamat i svinekjøttet i pølsene, en surf 'n turf variant som jeg ikke aner hvor kommer fra, men godt er det uansett.

Jeg synes komboen er bedre med stekt eller grillet bratwurst og med reker i majones, enten kjøpt eller hjemmelaget. Betingelsen er at salaten inneholder nok reker og ikke en hel haug andre ingredienser. I tillegg er det godt med god tomatsalat til, gjerne toppet med syltede grønne tyrkiske paprika.

Rekesalat lager du ved å blande majones med ferske oppkuttede reker. denne smaker du til med worchestershiresaus, cayennepepper, noen dråper sitronsaft. Du trenger litt sødme i salaten, gjerne litt søt gulrot i ørsmå biter (hvis du har mandolin, skjær syltynne strimler som du finhakker) 

Nam, nam










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar