Translate

torsdag 18. september 2014

MAKRELL - TIPS TIL RETTER

makrell med gremolata og grønn salat
Makrell er supersunn og naturlig mat. Den er vill og vakker!

fritert makrell med tomat og linguine



Makrellen kommer til våre farvann  på våren og spiser seg fet og fin langs kysten i løpet av sommeren. Sesongen varer fra april til september. Makrell er stimfisk og fordi den mangler svømmeblære, må den være i bevegelse hele tiden for å overleve. Dette gir makrellen en flott proteinstruktur, den er "fast i fisken" som vi sier. Proteininnholdet er opptil 30%


Makrell inneholder store mengder inosinat. Inosinat smaker ikke noe i seg selv, men sammen med fri glutamat, skapes synergisk umami. Derfor egner den seg spesielt god sammen med for eksempel soyasaus og andre glutamatrike sauser: tomatsaus, fiskesaus og ikke minst i fiskekraft, kyllingkraft, dashi osv.

Makrell er også sunn mat. Høstmakrellen inneholder store mengder omega 3 fettsyrer og er en utmerket kilde til vitamin D og B-12.


Oppskrifter med makrell her på bloggen:

  • Fritert makrell med tomatsaus og linguine
.........



Her kommer noen flere tips:
  • Stek makrell / pir, server med kokte poteter og agurksalat - en klassiker
  • Lag fiskesuppe med makrell i
  • Bak makrell med bacalao-tilbehør i ovnen: med løk, tomat og poteter i gryten.
  • Server stekt makrell med gremolata som i Italia ( hvitløk, persille og sitron)
  • Bruk makrellkaker som hamburger med tilbehør. 
  • Server med brunet løk som til karbonader
  • Server sammen med ratatoille og stekte poteter
  • Bruk i fiskepakke sammen med massevis av grønnsaker
  • Røyk den på grillen og server med coleslaw
  • Server med soyasjy og kimchi
  • Bruk den lettsaltet i dashi (10 minutter) som sashimi
  • Lag din egen makrell i tomat 

Nam, nam