Translate

tirsdag 18. august 2015

LETTVINT TOMATSUPPE (150 KCAL PP)

DENNE SUPPEN EGNER SEG TIL 5:2 DIETTEN.
lettvint tomatsuppe med kylling

Her er det mye smak, nesten ikke fett og suppen metter godt. Jeg liker det ikke, men ja, jeg har regnet ut kaloriinhholdet i denne fordi jeg er på 5:2 dietten  etter en sommer der jeg fikk litt ekstra både her og der.
Min gode venninne Hanne har anbefalt fast meny på fastedagene og denne er en vinner både til lunsj og middag. Varmende er den også og så får du gode umamiproteiner fra tomat, tomatpuré og buljong, Kan de bli bedre?


Beregnet kaloriinnhold til en person er beregnet til 150 kcal

Du trenger:
2 fedd hvitløk, knust og skrelt
1 klype chili, evt cayennepulver
1ts tomatpuré
1/2 ts olivenolje eller aller helst en dusj fra spray i teflonpanne, da sparer du 10 kalorier.
4cm sitrongress i syltynne skiver, evt litt sitronskall.
1dl tomatjuice (inneholder bare 14 kalorier!)
1 dl kyllingbuljong av 1/4 terning*
50g vårløk, i pene skrå skiver
50g kyllingbryst uten fett og skinn, i små terninger (126kcal pr. 100g) Hvis du øker til 100g, blir kaloriinnholdet 210

Varm fett i en teflonpanne og fres hvitløksfeddene og det hvite av vårløken sammen med tomatpuré og chili. Ha i sitrongress det gir raffinert syre og kjempegod lukt. Hvis du ikke vil tygge de litt harde små bitene, knuser du den og legger hel i pannen, men smaken blir ikke fullt så god.
Spe med tomatjuice og kraft og kok opp. La småkoke 5-10 minutter. Ha i kyllingbitene og resten av vårløken. Kok opp, sett ned varmen igjen og la kyllingen trekke til den er ferdig kokt, 2 min.

..............
Den samme suppa smaker sikkert veldig godt med 100g torsk (75kcal p. 100g).
Da vil hele måltidet bare ha 140 kalorier ....

hjemmelaget kraft metter mye mer, men har flere kalorier

Nam, nam ...






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar